Linux- ja protokollaohjelmistokehitys
€ Sopimuksen mukaan
Test Driven Development (TDD) eli testivetoista kehitystä on ohjelmistokehityksen käytäntö, jossa testit kirjoitetaan ennen itse koodia. TDD:n perusidea on, että kehitys etenee sykleissä, joissa:
Kirjoitetaan testi: Ensin kirjoitetaan automaattinen testi, joka määrittelee halutun toiminnallisuuden. Tämän testin on tarkoitus aluksi epäonnistua, koska vastaavaa koodia ei ole vielä olemassa.
Kirjoitetaan koodi: Sen jälkeen kirjoitetaan mahdollisimman vähän koodia, jotta testi menisi läpi.
Refaktoroidaan: Lopuksi sekä koodi että testit refaktoroidaan eli parannetaan niiden rakennetta ja luettavuutta ilman, että toiminnallisuus muuttuu.
TDD:n keskeiset hyödyt ovat:
Parempi koodin laatu: Testit auttavat varmistamaan, että koodi toimii odotetulla tavalla ja että muutokset eivät riko olemassa olevaa toiminnallisuutta.
Selkeämpi suunnittelu: Testien kirjoittaminen ensin pakottaa kehittäjän miettimään tarkasti, mitä koodin pitää tehdä.
Helpompi refaktorointi: Kattava testaus mahdollistaa koodin turvallisen refaktoroinnin.
Vähemmän bugeja: Testien avulla bugit löydetään aikaisemmin kehitysprosessissa, mikä säästää aikaa ja vaivaa.
TDD:n sykliä kutsutaan usein "Red-Green-Refactor" -sykliksi:
Red (punainen): Testi epäonnistuu.
Green (vihreä): Koodi kirjoitetaan, ja testi menee läpi.
Refactor (refaktorointi): Koodia ja testejä parannetaan.
TDD on tärkeä osa ketterää ohjelmistokehitystä ja erityisesti Extreme Programming (XP) -menetelmää.
Extreme Programming (XP) eli äärimmäinen ohjelmointi on ketterä ohjelmistokehityksen menetelmä, joka korostaa korkealaatuisen ohjelmiston tuottamista samalla kun parannetaan kehitystiimin työelämän laatua. Tässä tarkempi erittely:
Ketterä menetelmä:
-XP kuuluu ketterien menetelmien perheeseen, mikä tarkoittaa, että se painottaa joustavuutta, sopeutumiskykyä ja iteratiivista kehitystä.
-Se on suunniteltu käsittelemään projekteja, joissa vaatimukset muuttuvat nopeasti.
Keskeiset periaatteet ja käytännöt:
XP tunnetaan sen erityisistä ja tiukoista käytännöistä, joiden tarkoituksena on maksimoida tehokkuus ja laatu. Näitä ovat:
-Testivetoista kehitystä (TDD): Testien kirjoittaminen ennen koodin kirjoittamista.
-Pariohjelmointi: Kaksi ohjelmoijaa työskentelee yhdessä yhdellä työasemalla.
-Jatkuva integrointi: Koodimuutosten säännöllinen yhdistäminen keskitettyyn arkistoon.
-Pienet julkaisut: Ohjelmiston toimittaminen usein pienissä lisäyksissä.
-Refaktorointi: Koodin rakenteen jatkuva parantaminen.
Ydin arvoja:
XP perustuu viiteen ydinarvoon:
-Kommunikaatio: Selkeän ja säännöllisen viestinnän korostaminen.
-Yksinkertaisuus: Keskittyminen yksinkertaisimpaan toimivaan ratkaisuun.
-Palaute: Palautteen hakeminen ja siihen vastaaminen jokaisessa vaiheessa.
-Rohkeus: Rohkeus tehdä tarvittavat muutokset.
-Kunnioitus: Kunnioittavan ja yhteistyökykyisen ympäristön edistäminen.
Tavoite:
-XP:n yleisenä tavoitteena on mahdollistaa tiimien toimittaa korkealaatuista ohjelmistoa nopeasti ja luotettavasti samalla kun luodaan kestävää ja nautinnollista kehitysprosessia.
Lyhyesti sanottuna, Extreme Programming ottaa hyvät ohjelmistokehityksen käytännöt ja "vie ne äärimmilleen", mistä juontaa juurensa "äärimmäinen" sen nimessä.
Kirjoitetaan testi: Ensin kirjoitetaan automaattinen testi, joka määrittelee halutun toiminnallisuuden. Tämän testin on tarkoitus aluksi epäonnistua, koska vastaavaa koodia ei ole vielä olemassa.
Kirjoitetaan koodi: Sen jälkeen kirjoitetaan mahdollisimman vähän koodia, jotta testi menisi läpi.
Refaktoroidaan: Lopuksi sekä koodi että testit refaktoroidaan eli parannetaan niiden rakennetta ja luettavuutta ilman, että toiminnallisuus muuttuu.
TDD:n keskeiset hyödyt ovat:
Parempi koodin laatu: Testit auttavat varmistamaan, että koodi toimii odotetulla tavalla ja että muutokset eivät riko olemassa olevaa toiminnallisuutta.
Selkeämpi suunnittelu: Testien kirjoittaminen ensin pakottaa kehittäjän miettimään tarkasti, mitä koodin pitää tehdä.
Helpompi refaktorointi: Kattava testaus mahdollistaa koodin turvallisen refaktoroinnin.
Vähemmän bugeja: Testien avulla bugit löydetään aikaisemmin kehitysprosessissa, mikä säästää aikaa ja vaivaa.
TDD:n sykliä kutsutaan usein "Red-Green-Refactor" -sykliksi:
Red (punainen): Testi epäonnistuu.
Green (vihreä): Koodi kirjoitetaan, ja testi menee läpi.
Refactor (refaktorointi): Koodia ja testejä parannetaan.
TDD on tärkeä osa ketterää ohjelmistokehitystä ja erityisesti Extreme Programming (XP) -menetelmää.
Extreme Programming (XP) eli äärimmäinen ohjelmointi on ketterä ohjelmistokehityksen menetelmä, joka korostaa korkealaatuisen ohjelmiston tuottamista samalla kun parannetaan kehitystiimin työelämän laatua. Tässä tarkempi erittely:
Ketterä menetelmä:
-XP kuuluu ketterien menetelmien perheeseen, mikä tarkoittaa, että se painottaa joustavuutta, sopeutumiskykyä ja iteratiivista kehitystä.
-Se on suunniteltu käsittelemään projekteja, joissa vaatimukset muuttuvat nopeasti.
Keskeiset periaatteet ja käytännöt:
XP tunnetaan sen erityisistä ja tiukoista käytännöistä, joiden tarkoituksena on maksimoida tehokkuus ja laatu. Näitä ovat:
-Testivetoista kehitystä (TDD): Testien kirjoittaminen ennen koodin kirjoittamista.
-Pariohjelmointi: Kaksi ohjelmoijaa työskentelee yhdessä yhdellä työasemalla.
-Jatkuva integrointi: Koodimuutosten säännöllinen yhdistäminen keskitettyyn arkistoon.
-Pienet julkaisut: Ohjelmiston toimittaminen usein pienissä lisäyksissä.
-Refaktorointi: Koodin rakenteen jatkuva parantaminen.
Ydin arvoja:
XP perustuu viiteen ydinarvoon:
-Kommunikaatio: Selkeän ja säännöllisen viestinnän korostaminen.
-Yksinkertaisuus: Keskittyminen yksinkertaisimpaan toimivaan ratkaisuun.
-Palaute: Palautteen hakeminen ja siihen vastaaminen jokaisessa vaiheessa.
-Rohkeus: Rohkeus tehdä tarvittavat muutokset.
-Kunnioitus: Kunnioittavan ja yhteistyökykyisen ympäristön edistäminen.
Tavoite:
-XP:n yleisenä tavoitteena on mahdollistaa tiimien toimittaa korkealaatuista ohjelmistoa nopeasti ja luotettavasti samalla kun luodaan kestävää ja nautinnollista kehitysprosessia.
Lyhyesti sanottuna, Extreme Programming ottaa hyvät ohjelmistokehityksen käytännöt ja "vie ne äärimmilleen", mistä juontaa juurensa "äärimmäinen" sen nimessä.
Tyypillisiä toteutustapoja ovat Java, Python, C#, C, C++
Lähestymiskulma on lähinnä Extreme Programming ja Test Driven Development -tyylejä ja sovitettavissa asiakkaan prosesseihin.
Kysy lisätietoja!